SÅ UPPLEVER JAG MILANO!

Med 2 och en halv timme flygresa bort kommer du till ett helt annat land. Ett land med matspecialiteter, design, religion, ett land med en stad som älskar mode.
Självklart pratar jag om Milano, staden jag för några dagar sen är hemma ifrån, staden som ofta sover. Varför jag säger så är för att jag är mycket besviken på tunnelbanans öppettider, stängde 24.  Ja, jag skulle kunna skriva otroligt mycket som är typiskt italienskt men kanske att ni mer är intresserade av annat som jag gjorde.
Italienare är som dom är, verkar inte kunna planera, otroligt fåfängda, bara det märkta man på alla bilar med GPS. Både jag och Mathias var inte helt säkra att åka ut i den italienska trafiken med privatbilar där våra vänner körde. Varannan bil man mötte hade bucklor i sig, och vi var nära fåtal gånger att skryka med vi också.
Förutom alla bucklor i bilarna så besökte vi enligt oss stadens hjärta. Den stora domkyrkan Duomo som man måste se. Hur mäktig och stor som helst. Gatorna till och från Duomo korsades av butiker som Gucci, Prada, Louis Vuitton, Dolce Gabbana med mera. Överklassen bara lyste. Man visste exakt vilka som var lite mer chic än alla andra och många italienare bara njöt av att gå runt med kassarna.
Tyckte man det var charmigt så skulle man bara vara där på nyår, att samlas på det stora torget framför Duomo, ha vackra gallerior runt omkring sig, och stora fyrverkerier i luften, höra dyra champagneflaskor krossas mot marken. Otroligt häftig upplevelse. Efter detta, skapade jag två seriösa nyårslöften. 1. Hemligt. 2. Inte fira nyår på gotland 2010. Haha.
Förutom att vi njöt av den vackra staden, fick prova på riktigt italienskt kök i 3 dagar, var på San Siros Stadium Milan/Inter (as häftigt!!!) så spelade vi yatzy. Oavbrutet nästan. Jag och M började slå vad om saker. Papper efter papper började fyllas.
En dag gjorde vi något helt annorlunda, vi åkte med Marcos (killen vi bodde hos sista nätterna) moster upp i norra italien. Hon hade ett ljuvligt hus med utsikt över snötäckta berg med en sjö nedanför. Inte bara det satte värda, också hennes hundar som fick mig att sakna vår egna hund Chip så otroligt mycket.
Veckan gick otroligt fort, när jag tänker tillbaka njuter av alla mysiga egna stunden jag och Mathias fick. Jag kan råda er att åka till Milano, verkligen något man borde uppleva. Tack för mig, här kommer lite bilder.

Jag framför Piazza del Duomo

Mathias ser jättesur ut framför San Siro Stadion

Nyårsafton vid tolvslaget! :)

Hela albumet finns på facebook :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0